BİRİKİM OKULLARI | Geleceğin Eğitimi ve Eğitimin Geleceği

Birikim Eğitim Kurumları
Geleceğin Eğitimi ve Eğitimin Geleceği
26.06.2020

GELECEĞİN EĞİTİMİ ve EĞİTİMİN GELECEĞİ

Tüm dünyayı etkisi altına alan Covid 19 salgınında ilk vakanın 10 Mart 2020 tarihinde görülmesiyle birlikte Türkiye’de pandemi süreci başladı.  16 Mart’ta okulların tatil edilmesi ve pandemi sürecinin belirsizliği sebebiyle eğitim alanında topyekün bir uzaktan eğitim sürecine geçildi.

 

Pandemiden Önce Nasıldı?

Öncelikli olarak pandemi sürecini bir kenara koyalım. Covid 19’dan önce dünyada eğitim anlayışının hangi noktalara evrildiğine kısaca göz atalım. İnternet sistemlerinin geliştirilmesi, internetle çalışan nesnelerin çoğalarak uyumlu hâle getirilmesi, gündelik hayatta sık kullandığımız ürünlerin internetle daha pratik hâle getirilerek akıllı (smart) olma özelliğinin sağlanması iletişimi farklı boyutlara taşımıştır. Gönderici ile alıcı arasındaki kanallar çoğalmış ve bu kanalların kullanımı da kolaylaşmıştır. Söz gelimi eskiden insanlar yalnızca evlerindeki kablolu telefonlar vasıtasıyla iletişim kurabiliyorken bu günümüzde internet sayesinde akıllı telefon, tablet, diz üstü ve masaüstü bilgisayarlar olarak çeşitlenmiştir.

 

Eğitimde yapay zekânın yeri nedir?

Alıcı ile gönderici arasındaki kanalların çoğalması iletişime salt katkı sunan kolaylıklardan değildir.  İnternette biriken veriler büyük bir yığın hâline dönüşünce bunların işlenmesi de veri madenciliği gibi yeni bir alanı doğurdu. Bu büyük veri yığınına da “big data” demeye başladık. Burada biriken ya da toplanan veriler yapay zeka vasıtasıyla anlamlandırılmaya başlandı. Apple, Siri ile yapay bir danışman oluşturdu. Sorduğunuz sorularla eğittiğiniz bir öğretmen. Bu sistemin bir öğretmen olarak tasarlanamayacağını kim söyleyebilir? Tüm konuları bilen, zamanla da soracağınız sorulara cevaplar alabildiğiniz ve her gün genişleyen yapısıyla devasa bir yapay zekâ öğretmeni olamaz mı? Bu da şimdilik kenarda ve aklımızın ucunda dursun.

 

Online eğitimler önceden beri yok muydu?

İnsanlar artık üniversite okumaktan ziyade kendilerini geliştirebilecekleri paket programlara yönelmeye başladılar. Burada parantez açarak şunu da ifade edelim, her iş ya da meslek paket eğitim programıyla öğrenilemez. Bu düşünceyle birlikte yeryüzündeki birçok öğrenci, yaşları yediden yetmişe değişebilir, öğrenmek istedikleri konular hakkında Google ve Youtube’a sorular sormaya başladı.

 

İlginç bir anekdot

Acemi birliğinde yemek yerken o öğün için verilen kiviler de tabildotumuzda beklemekteydi. Sıra meyveye gelince bıçak olmadığı için kiviyi nasıl soyacağımızı bilememiştik. Bir arkadaş da “Ben gelmeden önce bana söylemişlerdi, ben de bıçaksız kivi nasıl soyulur diye internetten açıp izlemiştim.” demişti. Basit bir internet aramasıyla öğrenme gerçekleşmişti.


Smart investerlar ve diğer akademiler ne yaptı?

Dünyada gidişat bu şekildeyken Türkiye’de eğitimin merkezi mevcut okullardan, binalardan başka taraflara kaymaya başladı. Üniversiteler bazı dersleri internet üzerinden vermeye ve sınavları da normal sınıflarda yapmaya başladılar.

Alison, Udemy, Coursera, edX, Udacity, Lynda, General Assembly, Skillshare, LearnSmart, Codecademy, Pluralsight, Adobe TV, FutureLearn, Academic Earth, MIT Open Courseware ve çok daha fazlasını sayabileceğimi platformlar öne çıkarak öğrenen ve öğreten olma özelliğini başka bir boyuta taşıdılar. Özellikle “smart invester” adı verilen akıllı yatırımcılar da daha çok teknolojiyle ilgili startuplara destek vererek bunun gelişimine katkı sundu. Bulut teknolojisinin geliştirilmesi içeriklerin korunması ve saklanması adına önemli bir adım oldu. Bir kullanıcı adıyla kaydolduğunuz eğitim platformları kişisel verilerin gizliliği sorununu ve dolayısıyla bunun için üretilen çözümleri ve hatta bazı yeni iş kollarını doğurdu. Bu da çevrimiçi eğitimlerde karşılaşılan çeşitli problemlerde alternatif çözümlerin oluşmasını sağladı. Aynı şekilde Türkiye’de bazı üniversiteler ücretli ve ücretsiz programlar ile kişilerin gelişimlerine katkı sunmaya devam ettiler.

 

Artıları ve eksiler neler olabilir?

Gerçek bir sınıf ortamında ders almanın kendi içerisinde farklı bileşenleri vardır. Bulunulan ortamın fiziksel özellikleri, öğretmen, sınıf arkadaşları, binanın mimarisi, okula giderken yaşadığınız süreçler bunları bir araya getiren bileşenlerdir. Bu sebeple gerçek bir sınıf ortamında ders almak aslında o sınıf ortamında ders görmekten çok daha fazlasıdır. İçerisinde gizil öğrenmeler barındırır. Arkadaşlık ilişkileriniz burada gelişir, toplu taşıma araçlarında gidip gelmeyi, sabretmeyi burada öğrenirsiniz. Bazen paranız olmaz ve öğlen yemeklerinde aç bile kalabilirsiniz, bu da ekonomiyi, hesap kitap yapmayı öğretir.

Bunun karşısında uzaktan eğitimi daha çok teknolojik ürünler vasıtasıyla alırsınız. Bu her şeyden önce önemli bir masraf demektir. Kamerası olan, belki üzerine yazı yazmanız gereken bir teknolojik ürünü gerektirebilir. Kamerası olması da yetmez, iyi bir kamera, iyi bir mikrofon, iyi bir kulaklık derken maliyetler yükselir. Tabii internet olmadan olmaz. Sürekli ekran karşısında bir şeyler dinlemek ve izlemek normal ders dinlemekten çok daha yorucu olabilir. Bir sınıfta ders süresi 40 dakika iken çevrimiçi derslerde bu süreler 20 ila 30 dakika arasında değişebilir. Google gibi platformlarda birkaç dakikalık paketlere dahi bölünmüş olabilmektedir. Çevrimiçi eğitim sizi zamandan tasarruf ettirebilir. Dışarıya çıkıp bir eğitim ortamına giderken yaşadığınız sıkıntılardan arınabilirsiniz. Öğrenme karşı tarafa bağlı değil, sizin istediğiniz sürece devam edebilir.

Geleceğin eğitim yöntem ve teknikleri, sunucuları bugünkünden çok daha farklı olacaktır. Bu süreçlere tesir eden en önemli etkenlerden biri de teknoloji olmaya devam edecek gibi gözüküyor. Artılarıyla birlikte eksikleri ne olursa olsun sistem kendini düzelterek ilerleyecektir. Eğitimin geleceği, açlığı eğitim olan herkese fazlasıyla heyecan vermektedir.   

 

İrem ALTINDAĞ


Instagram: https://www.instagram.com/irem.altindag/

Facebook: https://www.facebook.com/altindag.irem

Twitter: https://twitter.com/iremaltindag

Linkedin: https://tr.linkedin.com/in/iremaltindag